Badebyen FK farget Seiersten Stadion lilla

Badebyen FK trakk det lengste strået i årets «El Clasico»

Lørdag formiddag var det duket for Drøbaks svar på El Clasico på Seiersten Stadion, da Badebyen FK og Skaubygda IL møttes til et ekte Frogn-derby.

Sola skinte over banen og de 103 oppmøtte tilskuerene på tribunen. Fra første spark på ballen var det BFK som tok kommandoen i kampen. Med publikum i ryggen så kunne man innledningsvis få se et Badebyen FK som vartet opp med flotta kombinasjoner på midten og flere ganger var farlige frempå. Målene skulle også komme utover i omgangen, første signert Richard Larsen. Før Akkani Stokkeland la på til 2-0, et resultat som skulle holde seg til pause, selv om Skaubygda presset på den siste halvtimen av omgangen, men desverre uten å teste Henry Wilhelmsen i målet.

Den fryktede angrepsduoen Larsen/Stokkeland terroriserte Skaubygda-forsvaret kampen gjennom, og ga seg ikke før man hadde satt to baller hver bak en hjelpesløs keeper, 4-0. Noe mer overaskende var det kanskje at målgarantist og angrepsveteran Ove Hagen hadde lagt igjen scoringsskoene hjemme. Men med 4 mål til Badebyen gjorde ikke det all verden for sluttresultatet.  2.omgang var en oppløftende opplevelse for alle Badebyen-fans etter den svake slutten på første omgang. Gutta hadde funnet tilbake touchen og det var tydelig at man hadde bestemt for å spille ut Skaubygda i stede for å være med på tupp-og-mæl fotballen gjestene tidvis la opp til. Tross en omgang som ga to nye mål og 4-0 til Badebyen skulle Skaubygda kanskje overaskende nok stå for kampen store øyblikk i sluttminuttene av kampen. En tilsynelatende ufarlig corner ble satt i mål av ingen andre enn SIL-keeperen med et kontant hodestøt, til applaus fra hele tribunen. 4-1.

«Beach Boys» på plass

Blant de 103 fremmøtte var selvfølgelig den trofaste fanklubben, Beach Boys. Guttene bidro i kjent stil til elektrisk stemning på tribunen med både sang, bannere og noe urytmiske trommer. Men fanklubben lager liv, og er som for en hver annen storklubb ekstremt viktig for klubben. I likhet med fotballklubben er også Beach Boys i vekst, så her er det gode muligheter for å bli med om man har hjerte for ustemt sang og Badebyen FK.

KlubbShop’en tok turen

Badebyens klubbshop hos Sporten på Drøbak City er som kjent oppe og går. Naturlig nok så butikkens Badebyen-ansvarlig, Jørgen Knudsen kampen som en glimrende anledning til å selge supportereffekter. Knudsen kunne etter kampen bekrefte at sekken var tømt etter kampen, da flere av de fremmøtte hadde benyttet anledningen til å kjøpe seg de karakteristiske lilla trøyene. Knudsen fikk også mulighet til å kåre banens beste: «Jeg er svak for lekre pasninger og sylskarpe vendinger. Dermed kan jeg ikke komme utenom eminente Tommy Steinmo
Det ryktes at Steinmo var så fornøyd med denne utmerkelsen at han så det passende å spandere opp til flere halvlitere på Knudsen senere samme kveld.