Veteranene skinte da BFK tok knallsterkt bortepoeng

Lite er bedre enn litt halv-frivillig sightseeing i Indre Østfold en torsdag kveld, denne gangen til ærverdige Spydeberg. Lenge etter sola hadde gått ned og temperaturen hadde sunket til 5 grader var det på tide for Badebyen Drøbaks beste menn å trekke på seg shorts og t-skjorter og ta fatt på årets siste bortekamp.

Tilbake i startoppstillingen til fansens store glede (og egen frustrasjon) var førstekeeper Stein-Viggo Grenersen, og ikke minst «target man» Cato Lian, som begge skulle spille særdeles viktige roller denne torsdagskvelden.

Det sagt, tross oldboysens tilstedeværelse var det hjemmelaget som startet best. Badebyenfk.no har ikke fått oppgitt noen konkret grunn til at laget kom tregt ut av startblokkene, men at laget var så tidlig ute som 35minutter før avspark på en bortekamp(vanligvis 15min) skal ha skapt uro og nervøsitet i garderoben. En kan også legge til at stopperkjempe og kaptein, Patrik Johannesson skal ha brukt mer tid på svømmetrening en fotballtrening den siste perioden noe som kan ha bidratt til at stopperkollega Andreas Kjærnes skal ha glemt noe av sitt svenske vokabular. Noe som skal ha bydd på kommunikasjonsproblemer i mellom stopperduoen.

Kom tilbake flere ganger

«Gullpølsa», Richard Falk Larsen tilbake på banen med scoring

Til tross for at hjemmelaget Spydeberg kom best i gang, bet Badebyen seg fast i kampen og utlignet først til 1-1 og senere 2-2.  Den første scoringen, signert Richard Falk Larsen. Larsen som sammen med Hassan er høyaktuell med Viafree-serien, Afterbeach der BFK-guttene ble lansert som «Golden-boys» var endelig tilbake på banen etter en periode i rampelyset. En periode som ble forlenget av påfølgende turné, der pølsemaker Larsen så sitt snitt til å lansere «Gullpølsa» hos delikatessebutikker landet rundt. Selve scoringen ble satt i mål etter et utsøkt veggspill med spisskollega, Cato Lian der duoen fikk viste frem telepatiske evner.

Selv om Badebyen utlignet og tilsynelatende hadde føringen i kampen, skulle Spydeberg igjen gå opp i ledelse etter nok et skudd utagbart for rutinerte keeper, Grenersen. Men Badebyen ga seg ikke, og kom tilbake i kampen nok en gang. Joakim Søraas passerte halve Spydeberg-laget i kjent driv, før han serverte Lian og 2-2 var et faktum. Scoringen, en utsøkt halvvolley fra Cato Lian, som tilbake etter prøvespill i Southampton (bestod ikke den medisinske sjekken…les veiing/overvekt) spilte sin beste omgang i sin ikoniske trøye nummer 9.

Badebyen så seg ikke tilbake og med 15minutter igjen å spille gikk BFK opp i ledelsen, 3-2! Haakon Storemark, tydelig inspirert av Ronaldinhos ikoniske YouTube-video løftet blikket, og med en perfekt vektet pasning via Spydebergs tverr ligger var Kristoffer Voss Sanner spilt igjennom alene med keeper. Og med mamma, Brigitte på sidelinjen var selvsagt «Koff» iskald i avslutningsøyeblikket.

Etter en 2.omgang med tilsynelatende full kontroll, der Stig Conradi hadde blitt byttet inn til sin kamp nummer 60 for klubben(!) for Patrik Johannesson for å bedre språkproblematikken i midtforsvaret, skulle man ryke på tampen. Med 90 minutter passert på klokka og lagene mer enn klare til å komme seg i en etterlengtet varm dusj for tining av frosne lemmer skulle Spydeberg sette inn 3-3 etter mye klabb og babb i feltet til stor jubel for hjemmelaget og tilsvarende frustrasjon for til tilreiste bortefansen.

Delte bestemannsprisen

Førstekeeper Grenersen delte bestemannsprisen med Cato Lian etter en rekke feberredninger

Dette var kampen hvor «oldboysen»  Cato Lian(48) og Stein-Viggo Grenersen(44) skinte. Lian med 1 scoring og 1 målgivende på den omgangen han spilte. Grenersen på sin side, holdt BFK inne i kampen med en rekke fantomredninger og sørget for at Spydeberg måtte nøye seg med 3 mål denne kvelden. Juryen ga begge 10 på børsen og guttene måtte følgelig dele intimsåpeflasken og Champagnen som utdeles til banens beste etter hver kamp. Needless to say, var Hassan kjapt ute med å invitere seg med på Champagne-kveld hos Lian og Grenersen.

KAMPFAKTA
Mål: