Overgangsvinteren 2020

I tillegg til å legge det fotballmessige grunnlaget for ny sesong har man også brukt vinteren godt på overgangsmarkedet. I 2019 investerte klubben betydelige summer på store navn som Emil «Peni» Steinmo, Andreas «Såla» Nordby. Steven Tilley og Karl «Staysman» Dahl. Dermed måtte klubben se seg nødt til å tenke alternativt under vinterens overgangsmarked. Resultatet har vært en god blanding av hjemvendte spillere og forfremmelse av egne «juniorspillere».

Engstelig primadonna

Det er ikke noe nytt at enkelte primadonnaer har stjernenykker, egoer som må strykes litt ekstra og behov litt utover det vanlige. Klubbens midtbanegeneral Emil Steinmo leverte en kanon debutsesong i 2019, der han styrte Badebyens midtbane med bravur og til og med fått manager Moen til å redusere nedlagte kilometer på kamp til et menneskelig nivå der det har vært et problem at Moen gjennomgående løper for mye. Etter sesongen skal Steinmo forøvrig ha fremmet nye krav som klubben har sett seg nødt til å etterkomme. Steinmo som liten av vekst, yngst av guttene i søskenflokken og kan beskrives som engstelig skal ha følt seg utrygg i spillergruppa med storebror og støttekontakt Tommy ute med skade i store deler av 2019. Dette har medført at klubben etter samtaler med «Peni» har valgt å gi nok en storebror, Ove Steinmo kontrakt i klubben for å gi Emil de trygge rammene han trenger for å prestere optimalt. Av samme årsak jobbes det også med en overgang for nok en Steinmo, i Petter. Men her har forhandlingene med Drøbak-Frogn trukket ut som følger av uenigheter rundt spillerens utkjøpsklausul.

Ove Steinmo selv sier i et kort intervju med hjemmesiden at han er henrykt over overgangen. «Jeg gleder meg til og endelig kunne trekke på meg den lilla Badebyen-trøyen. Når jeg hørte at lillebror trengte litt oppfølging var jeg selvsagt ikke vond å be. Jeg jobber til daglig som pedagog, så dette er en helt naturlig forlengelse av arbeidsdagen for meg. Skulle det bli for mye, så har jo jeg også storebror Tommy i klubben å lene meg på, så dette er vel hva man referer til som en klassisk vinn-vinn situasjon!»

Ove Steinmo klar som spiller og støttekontakt

«Inzaghi» med comeback

Tilbake i klubben etter 7-sesonger er den tidligere omtalte Svein Anders Skaret, som med hjelp fra Fukygine har mobilisert det mest omtalte fotballcombacket siden Socrates signerte for Garforth Town i 2004. En annen gammel kjenning som har vært borte fra klubben helt siden 2012 da han valgte å utforske karrieremuligheter innen air-hockey, darts og petanque er Drøbaks «Filippo Inzaghi», Roy-Angel Svedjan. Svedjan spilte for klubben tilbake i 2011 og 2012, der han ble kjent for sin likhet i spillestil med den tidligere italienske måltyven som Alex Ferguson i sin tid uttalte var født i offside. Gjennom kampene var han tilsynelatende usynlig før han plutselig stod umarkert i motstanders 16-meter. Med sine 0 mål på 26 kamper må man kunne tillate seg å si at likhetene dessverre stopper med bevegelsesmønsteret, men det er stor spenning innad i klubben til hva sør-amerikaneren kan utrette i tospann med Jørgen Lee Ness på topp.

Forfremmer fra La Masia

Da Barcelona med Pep Guardiola sjarmerte verden med sin tiki-taka-fotball var egenproduserte spillere som Bosquets, Pique, Xavi og Iniesta sentrale da «La Blaugrana» hentet alt som var av trofeer.

Tydelig inspirert av Guardiola har manager Moen valgt å forfremme 4 juniorspillere til seniortroppen. Alexander og Adrian Lian, Didrik Kjøia og Mats Frisk-Olsen. Unge Kjøia kan beskrives som en spillende forsvarsspiller som kan bekle både stopper og backplass og det er ingen tvil om at man håper man har funnet sin egen Joe Gomez. Frisk-Olsen på sin side er Tottenham-fan og en kan følgelig sette spørsmålstegn ved fotballkompetansen, men klubbens Spurs-kontingent bestående av Conradi-boys og Skjalg Flesland Olsen skal ha jobbet hardt for Frisk-Olsen. Det hører også med til sagaen at ungguttens mor, Eva Frisk er stjernespiller på Badebyens damelag, uten at man skal spekulere i hvor mye dette var utslagsgivende. Førstnevnte junior, Alexander Lian har allerede fått sin uoffisielle debut, da han en smakebit på førstelagsfotball under preseason 2019 i en treningskamp mot Strømsgodset i Drammen. Her motbeviste han at det å hete Lian ikke trenger å være synonymt med mobilitetsutfordringer, der han imponerte alle med alt bortsett fra avslutningsferdigheten. Der kunne han ha profitert på å svelge stoltheten og blitt med fattern, Cato Lian på skuddtrening. I lys av storspillet, fant klubben det rett og rimelig å forfremme dobbeltgjengeren, Adrian Lian uten å gjøre noe videre research i håp om at de skal utvikle seg retning Ronald og Frank De Boer.

Drøbak «Inzaghi» tilbake i Badebyen