Dansende landslagsstopper og grillinnovatør klar for BFK

Kun timer før overgangsvinduet (for amatører) stengte klarte Badebyen å forsterke forsvarsrekka. Inn dørene søndag (19.september) kom ingen annen enn den tidligere Vålerenga og Follo-spilleren, Simen Thollefsen.

Språkproblemer hindret utenlandskarriere

Flagget på brystet: nedre rekke nr 3 fra høyre

Thollefsen har en prominent fotballfortid og huskes for mange som en lovende spiller på Vålerenga, Follo og ikke minst yngre landslag.

Lenge så det ut som Thollefsen skulle til utlandet som proffspiller, men da tilbudene kom fra en rekke klubber i Balkan-regionen valgte Thollefsen å takke pent nei. Dette etter en språklig misforståelse mellom Thollefsen og hans agent, John Shittu, som medførte at unge Simen trodde det var snakk om bedriftsfotball for Balkan Kebab.

Etter dette vendte Simen hjem til Norge og Vålerenga for å satse videre nasjonalt, men også denne satsningen fikk en brå slutt etter at Thollefsen havnet på kant med Vålerengas ernæringsansvarlig som følge av et konsum av konditorvarer, selv den mest dedikerte pensjonist ville hatt problemer med å følge.

Simen Thollefsen – glade dager i VIF før det skar seg med ernæringsansvarlig

Allikevel ga Simen proffkarrieren et siste forsøk. Gjennom et solid nettverk, opparbeidet på diverse sesongoppkjøringer på Gran Canaria, klarte Thollefsen å lande et prøvespill for UD Las Palmas på nivå to i Spania. Thollefsen, vel klar over at dette var den siste sjansen for en proffkarriere, valgte å legge listen høyt i håp om kontrakt. Med hva som kun kan betegnes som «overtenning», ordnet Simen, gjennom personlige sponsorer å ankomme treningsfeltet i Limousin rett fra flyplassen. Dette skal ikke ha falt i god jord hos ledelsen i Las Palmas, som allerede hadde tatt et oppgjør med klubbens eksisterende primadonnaer og ekstravagante ukultur. Konklusjonen var at en spiller som bruker limousin til daglige ærend, sammen med et høyt inntak av bakevarer ikke var noe klubben ønsket å satse på.

Grillinnovatør med lette ben

Som følge av det mislykkede prøvespillet ble Thollefsen tvunget til å legge skoene på hylla i 2011, og har siden funnet andre arenaer for kreativt utløp. Simens første stopp på veien tilbake til fotballbanen var et opphold i Texas, USA. Et oppholdt først og fremst motivert av å følge Billy Ray Cyrus sørstats-turné.

Oppholdet hadde allikevel flere positive sider for Thollefsen. Som en fysisk midtstopper, flasket opp på grusbanen på Høyås, er det ingen tvil om at Simens nye hobby, linedance vil ha gjort fotarbeidet godt. Det skal nevnes at Simen også prøvde lykken som rodeo, men dette skal ha blitt et kortvarig eksperiment, da en matforgiftet okse skal ha stått for et noe guffent møte med sporten.

Men mellom dansing og konserter fant Simen arenaen som skulle forme hans fremtid – Texas barbecue. Og tilbake i Norge skulle Simens karriere som Grillinnovatør skyte fart. De siste årene har Simen jobbet målbevisst innen grillutvikling, der en studietur til Ukraina for å møte en av Europas mest anerkjente bacon-forskere virkelig understreker dedikasjonen.

Etter en rekke fokusgrupper på Østlandet, skal Simen være klar for å lansere sine, grillpakker, eller «Slippery Rodeo». Et navn utvilsomt inspirert av rodeo-karrieren i Texas. Et produkt som også spilte en viktig del av forhandlingene med Badebyen, da man sa seg villig til å la Simen bruke Badebyens fester som et lanseringsområde.

Simens arbeidsgiver Nortura sa følgende i en kommentar til hjemmesiden:

«det er hyggelig at Simen har begynt å spille fotball igjen, men produktet dere refererer til har vi ikke noe kjennskap til i Nortura»

En mer positiv kommentar fikk vi for øvrig fra Simens samboer, Kjersti:

«Det er utrolig bra at Simen skal begynne å spille igjen. Jeg ser på dette som en vinn-vinn, da lettere ben vil bidra positivt mtp husarbeidet og ikke minst håper jeg dette medfører at Simen kanskje serverer noe annet enn grillpakker her hjemme!»

Etter 10 år med forhandlinger og «smøring» har Moen fått sin mann, Simen Thollefsen. Dermed kan hele Badebyen glede seg til å se den dansende, tidligere landslagsstopperen på banen for BFK og ikke minst nyte Thollefsens «Slippery Rodeo» på sommerfestene. Thollefsen sier selv at tidene med limousin til trening er et tilbakelagt stadie, og holder i disse dager primadonnanykkene til «hvite fotballsko-nivå»