Etterlengtet tap tross sleivspark-scoring

Tekst og bilder: Marius Helgå

Etter en begivenhetsløs kjøretur fra forrige kamp parkerte jeg kvart på sju utenfor Seiersten stadion, tok på meg litt mer klær, og spaserte opp til banekanten. Her ble jeg gjenkjent av flere av hjemmelagets spillere ettersom jeg hadde ikledd meg Badebyen-trøya jeg fikk som takk for tekst og bilder sist jeg så dem. I dag var det Askims tredjelag som var motstandere, og jeg lot meg fortelle at det faktisk var dem som hadde bedt om å få kampen flyttet til det litt uvanlige tidspunktet 1900 en lørdagskveld.

Alle var klare noen minutter før sju, så dommeren blåste i gang kampen, og etter litt veksling i starten fremsto etterhvert hjemmelaget sterkest ute på kunstgresset i Drøbak. De helt store målsjansene kom likevel ikke, den største nestensjansen kom kanskje etter vel ti minutter da en av de lillakledde( Iver Bolli Melgård) kom seg forbi keeper og mot tomt mål, noe som tilsynelatende overrumplet ham i så stor grad at før han fikk skutt var han blitt løpt opp og mistet ballen.

Jakten på nettsus fortsetter for Iver Bolli Melgård

I det 25 minutt fikk vi noenogtjue som nå var tilstede endelig litt valuta for pengene (noe annet skulle vel godt gjøres, ettersom det var gratis inngang). En av frogningene (Tom Henriksen) fyrte av et litt halvhjertet skudd som det så ut som om Askim-keeperen enkelt skulle ta, men på mystisk vis snek ballen seg forbi ham, og hjemmefansen kunne juble for 1-0.

Tom Henriksen med hjemmelagets eneste scoring

Etter dette syntes jeg de orangekledde fra Indre Østfold kom mer og mer inn i kampen, men i den etterhvert ganske sure vinden ble det ikke flere scoringer før pause. Med 1-0 i dommerens blokk hastet jeg ned mot bilen for å få på meg enda noen lag med klær, og jeg rakk såvidt tilbake opp til banen før kampen igjen var i gang etter en svært kort pause.

Seks og et halvt minutt ut i andre omgang fikk vi så en første pekepinn på hva som skulle komme. Fra litt distanse ute på lagets venstre flanke så en av askimingene at keeper sto litt langt ute. Han sendte så avgårde noe jeg ikke kan beskrive som annet enn en hybrid av en lobb og et skudd, og på vakkert vis passerte det keeper og endte i mål. 1-1!

Nye seks minutter senere kom så en av kampens store kontroverser. En av de lilla(Tom Henriksen) ble spilt gjennom, kom seg forbi keeper og avsluttet i mål, men dommer annullerte scoringen for offside. Her tror jeg Askim 3 var svært heldige som ikke havnet under, og fra tribuneplass kom det tilrop med krav om VAR-sjekk. Den ikke-eksisterende TV-produksjonen tillot dessverre ikke dette, og det sto fortsatt 1-1.

Bjørn Siam Stokkeland med en meget solid kamp for hjemmelaget

Rett før det var spilt 64 minutter fikk vi så en ny «golazo» fra de orange. Denne gangen var det på Askims høyre ving en spiller fyrte av et skudd, og nå var kampen rett og slett snudd. Stor jubel, 1-2, og plutselig var det Badebyen Drøbak som var avhengige av flere scoringer.

For å gjøre en ganske lang historie kort: Badebyen Drøbak fikk ikke flere scoringer, det gjorde derimot Askim 3, som i siste minutt av ordinær tid fikk et straffespark. Dette ble sikkert satt i mål, og dermed endte kampen 1-3.

Jeg og dommer omtrent løp om kapp til bilene våre for å få varmen i oss igjen, og jeg satte kursen hjemover for endelig å få fortært kjeribba jeg hadde kjøpt tidligere i dag.

Flere nydelige bilder og referater fra Marius Helgå finner du her

Bildeserie: