17. Magnus Solbakken

Som de fleste unggutter med dun på overleppa og hjemmesnekra skinnvest, drømte Solbakken om å spille for Rosenborg BK. Trønderen med den svette panneluggen og de trege føttene ble lenge sett på som en spiller med potensiale i Trøndelag. Etter noen gode sesonger på aldersbestemte lag i Trondheims-Ørn og en imponerende arbeidsuke som materialforvalter på Lerkendal ble det faktisk snakket om en overgang til RBK.

Dessverre skulle et noe uheldig nachspiel hos Erik Hoftun sette en effektiv stopper for dette. En ung Solbakken ruset på overgangsrykter og påvirket av mange episoder med Paradise Hotel ankom festen med mengder Smirnoff Ice og Bacardi Breezer. Dette skal ikke ha falt i god jord hos hardbarka trøndere, flasket opp på hjemmebrent og pils på plastflaske, og følgelig var Solbakken på klubbjakt.

På flukt fra Trondheim, skulle Badebyen-fansen først stiftet bekjentskap med Magnus Solbakken under prøvespill i 2011. Den gangen fikk trønderen vise seg fra sin beste side som midtstopper ved plassere tidligere Tippeliga-profil, Andreas Strand godt ned i lomma gjennom 90 minutter på Mysen Stadion.
Overaskende nok skulle prøvespillet i 2011 bli Solbakkens eneste kamp frem til re-signeringen i 2018. Nok en gang skulle Solbakken debutere som midtstopper, men denne gangen mot selveste Strømsgodset i Drammen i generalprøven før sesongen. Badebyen vant kampen mot de blå-hvite fra den andre siden av tunnelen, og Solbakkens debut skulle bli et naturlig samtaleemne både for Badebyens fans og spillere på vei hjem til Drøbak. Solbakken spilte en kamp «helt på det jevne», men skal ha blitt parkert på fart gjentatte ganger av folkekjære Truls Svendsen, som spilte kampen for drammenserne i forbindelse med sitt nye tv-program.

Naturligvis blir Solbakken den dag i dag omtalt som «Truls», både blant spillere og fans. Og selv om Solbakken har til gode å bli inviterte på Truls Svendsens tv-programmer, er det ingen tvil om at Badebyen har trykket en langsomme playmakeren til sitt bryst – selv om man har måtte tolerere at det sporadisk nytes en Breezer på julebord.

Statistikk

KAMPER