20. William Furu

Så er turen kommet for å omtale en kommende klubblegende. Vi skal rett og slett bli bedre kjent med mannen bak det store smilet, han som har helikopterdanset seg gjennom indre Østfolds mest promiskuøse garderober og inn i alles hjerter, han som gjennomgikk navnebytte for klubben i sitt hjerte, mannen bak det fotballfaglige og anatomiske begrepet «kronisk offsidemidje»: William Simon «(Helikopter-)Hassan» Furu.

For de fleste, forbindes denne gladgutten først og fremst med party og moro, og det med rette. Gjennom intens kroppssmøring i realityserier, sin omfattende samling av leketøy for amorøse voksne og en svært toneangivende rolle i utelivsbransjen, har han slått seg opp som en slags myteomspunnet kjendis, hvis navn hviskes på alle utestedstoaletter etter mørkets frembrudd.

Det er heller ikke tilfeldig at klubben har blitt kontaktet av en rekke profilerte skulptører som ønsker å forevige vår helikopterdansende helt. Dersom Hassan får det som han vil (grunnet klausul i kontrakten), ligger det an til interaktiv bronseskulptur på torget, med både olje som publikum kan smøre utover statuen, og body shots. I forbindelse med dette har han på eget initiativ vært i kontakt med russen angående et samarbeid om en egen Hassan-knute, for de som ønsker å ta ting ett «skritt» lenger enn kongla(pun intended).

Hans status i lokalmiljøet overgår de aller fleste. Derfor var det også noe oppsiktsvekkende at hans debut for Badebyen skulle komme for et underbemannet Strømsgodset-lag som hadde tatt turen gjennom tunnelen fra Drammen en varm lørdag formiddag våren 2017. Altså, hvor mange kan skryte av å ha debutert for laget sitt ved å spille for motstanderlaget?! Debutens desiderte høydepunktet kom allerede før kampstart, da spillerne fra begge lag ble presentert over speakeren. Da William ble presentert som «Hassan» over speakeren var navnebyttet allerede et faktum, og den rungende latteren fra alle fremmøtte lå over stadion til halvveis ut i førsteomgang.

Lite huskes fotballmessig fra denne dagen, rent bortsett fra at Badebyen lekte seg til storseier mot et tynt besatt Godset-lag med høyere gjennomsnitts-BMI enn touch, og lenge så det ikke ut som Hassan skulle klare å oppfylle drømmen om å havne i dommerblokka for en skåring eller to i debuten sin. Men «Hassan» ante råd. Med en resolutt tofotstakling rettet mot sin gamle kontaktlærer på ungdomsskolen, Mads Conradi, fikk han både takket for sin karakter Ng i oppførsel, og sikret seg en plass på dommerkortet med et solid gult kort. Det var en stolt kar som marsjerte inn til folkeregisterets kontorer påfølgende mandag, ens ærend for å fullbyrde navneendringen. For det var ingen tvil. «Hassan» var kommet for å bli.

Og Hassan har ikke bare levert utenomsportslig for klubben, men også på banen, der han innehar rekorden for peneste selvmål. En suser fra 40 meter Kristian Kirkeby i målet kunne gjøre noe med. Som statistikken (nedenfor) viser, ser vi tegn på en Hassan som inn i sine beste år på fotballbanen også har begynt å bidra med et solid antall målpoeng, og når forståelsen for offside-regelen også er i anmarsj kan byens mest kjente Hassan fort komme til å rase oppover toppscorerlistene i årene som kommer!

Som man skjønner, er dette en klassespiller av dimensjoner vi har med å gjøre. Med livstidskontrakt i boks, vil denne folkekjære, vordende klubblegenden, hvis midje har fast adresse mellom motstanders stopper og keeper, heldigvis bli å se både på gressmatta og ved lokale vannhull i mange år fremover, og hvis du en dag befinner deg i nærheten av en fotballkamp, skal du ikke se bort fra at du får et glimt av en glisende kar som oppgitt slår ut med armene og rister på hodet etter nok en gang å ha utført signaturtrekket «midjen i offside».

Statistikk

KAMPER